![](/media/lib/342/n-fale-646eb60eb20eb6d22ce8061e4050e263.jpg)
Uczeni z Wielkiej Brytanii i Rosji określili maksymalną możliwą prędkość dźwięku
12 października 2020, 09:55Naukowcy z Queen Mary University, University of Cambridge oraz Instytutu Fizyki Wysokich Ciśnień z Troicku określili górną granicę prędkości dźwięku. Okazało się, że wynosi ona około 36 100 m/s (129 360 km/h), czyli trzykrotnie więcej niż prędkość dźwięku w diamencie. Przypomnijmy, że w powietrzu prędkość dźwięku to ok. 340 m/s (1225 km/h).
![](/media/lib/69/pcisig-995fe93d89548faa60e391e62d298100.jpg)
PCI Express 3.0 już w listopadzie
15 września 2010, 11:42W listopadzie powinna być gotowa podstawowa specyfikacja standardu PCI 3.0. Jej wersja 0.9 została zaprezentowana w połowie sierpnia i była w nim mowa o łączu o maksymalnej przepustowości 8 GT/s (gigatransferów na sekundę).
![](/media/lib/109/n-dane-bcef228c4c3403ab657ab422c199199f.jpg)
Materiały zmiennofazowe mogą zastąpić krzem
19 września 2014, 19:24Ograniczenia wielkości oraz prędkości współczesnych procesorów i układów pamięci można pokonać zastępując krzem materiałami zmiennofazowymi (PCM). Materiały takie są w stanie w ciągu miliardowych części sekundy zmieniać swoją strukturę pomiędzy przewodzącą krystaliczną a nieprzewodzącą amorficzną
![](/media/lib/415/n-nowylaser-3b8facc3d0859bb8e78e03bca1f991ff.jpg)
Nowy typ światła laserowego, pakiet czasoprzestrzenny, nie podlega standardowym zasadom refrakcji
7 sierpnia 2020, 09:36Na University of Central Florida powstał nowy typ promienia laserowego, który nie podlega standardowym zasadom przemieszczania się i refrakcji światła. Osiągnięcie, opisane na łamach Nature Photonics, może mieć kolosalny wpływ na systemy komunikacyjne i technologie laserowe.
![](/media/lib/100/n-wirnik-f6c4e421a2d3b196004777a6289367bd.jpg)
Śmigłowce skorzystają z "wynalazku" humbaków
1 lutego 2012, 13:43Obserwacje humbaków (Megaptera noveangliae) pozwoliły niemieckim inżynierom udoskonalić... helikoptery. Specjalistów z Niemieckiego Centrum Lotniczego i Kosmicznego (DLR) zainteresował fakt, że pomimo obecności olbrzymich płetw piersiowych, humbaki są w stanie wykonywać pod wodą skomplikowane akrobacje i błyskawicznie zmieniać kierunek poruszania się.
![](/media/lib/167/n-supercharger-ed93275d755f1ce3783f35a45cea7341.jpg)
Autopilot Tesli będzie ściśle przestrzegał ograniczeń prędkości
28 grudnia 2016, 06:13Tesla postanowiła ściśle przestrzegać prawa drogowego i zablokuje możliwość przekraczania dozwolonej prędkości w swoich samochodach jadących z uruchomioną funkcją Autopilot. W wielu krajach świata kierowcom mogą bezkarnie przekroczyć dopuszczalną prędkość o kilka kilometrów na godzinę
![](/media/lib/468/n-falegrawitacyjne-f1a5a3ba635afd0f88bb7612a5aeaddc.jpg)
Jak ciężki może być grawiton?
12 kwietnia 2022, 10:47Naukowcy starają się określić własności grawitonu – hipotetycznej cząstki przenoszącej oddziaływanie grawitacyjne. W pracy opublikowanej w czasopiśmie Journal of High Energy Astrophysics prof. Marek Biesiada wraz ze współpracownikami na podstawie analizy 12 gromad galaktyk przedstawili nowe ograniczenie na masę grawitonu.
![© Bruno Guerreiro](/media/lib/20/1199259713_215978-88ed19d572a7f3794ce96d680a17acf6.jpeg)
GPS powstrzyma piratów?
2 stycznia 2008, 07:38W Wielkiej Brytanii ma powstać system, który powstrzyma zbyt szybko jeżdżących kierowców. Transport for London (TfL) przyjmuje zgłoszenia od firm, które podejmą się stworzenia systemu Intelligent Speed Adoption (ISA). Jego zadanie jest uniemożliwienie przekraczania dozwolonej prędkości.
Rowerowy rekord prędkości
20 września 2013, 09:32Holender Sebastiaan Bowier pobił rekord prędkości poruszania się na rowerze. W ramach World Human Powered Speed Challenge na zamkniętym odcinku drogi w Battle Mountain w Nevadzie rozpędził się do 133,78 km/h. Prędkości mierzono na odcinku 200 m.
![](/media/lib/349/n-smugiogniste-8561162a7b111395b3bcd21c8aac6223.jpg)
„Ogniste smugi” coraz bardziej realne w zderzeniach jąder atomowych i protonów
10 maja 2019, 05:13Zderzenia jąder ołowiu zachodzą w ekstremalnych warunkach fizycznych. Ich przebieg można opisać za pomocą modelu zakładającego, że przekształcająca się, ekstremalnie gorąca materia – plazma kwarkowo-gluonowa – płynie w postaci setek smug. Dotychczas „ogniste smugi” wydawały się konstrukcjami czysto teoretycznymi. Jednak najnowsza analiza zderzeń pojedynczych protonów wzmacnia tezę, że odpowiada im rzeczywiste zjawisko.